dimarts, 21 d’abril del 2009

Sense Adwords i demà passat és Sant Jordi

¬¬¬¬¬

Preparo aquest apunt el 21 d'abril. Avui al vespre, quan he arribat a casa, he fet una cerca amb el Google que m'ha donat uns resultats sorprenents. Hi he escrit Sant Jordi:
  • Entre els primers resultats de la primera pàgina, que són els únics que la majoria dels internautes miren, apareixien, per aquest ordre, l'entrada de la Viquipèdia, una pàgina del portal educatiu Edu365.cat, una pàgina del portal festes.org i una pàgina especial del gencat, el web de la Generalitat.
  • Si feia la cerca des del Google configurat en castellà, m'hi apareixien la Wikipedia, la enciclopedia libre; la pàgina especial del gencat, i una entrada amb el títol 'Resultados de noticias que contienen Sant Jordi”.
  • No hi veia res més si no és que baixava amb el cursor expressament per consultar més resultats.
Primera reflexió: quan les cerques són tan obertes, a les empreses, per exemple a les editorials, els costa molt de competir amb la iniciativa pública o col·lectiva (gencat o Viquipèdia) en la disputa pels primers llocs de Google.

El cap de setmana passat, les amigues de l'Hostal Aude, de Durro, m’havien comentat si fa no fa el mateix: "Si busques Durro al Google, l'Hostal no t'apareix fins al cap d’unes quantes pàgines. Això és fatal!":
  • Feta la comprovació amb el Google configurat en català, resulta que el que em deien no era exacte: l’Hostal apareix en segon lloc.
  • Ara: tenen molts clients de Saragossa, de Madrid, etc., i amb el Google en castellà, en canvi, el problema sembla inevitable. No m'apareix ni a la primera ni a la segona pàgina de resultats ni segueixo. L'Hostal Aude queda enterrat per bones pàgines públiques sobre el poble, la vall de Boí i els seus monuments i per pàgines genèriques de cercadors de turisme o cercadors immobiliaris que inclouen la paraula Durro en els títols de les seves pàgines.
Segona reflexió: tant cercant amb el Google configurat en català com en castellà o anglès, l’Hostal Aude pot aparèixer a la primera pàgina de resultats, ben visible, a la columna dreta, en un Adword, milers de vegades al cap del dia:
  • A canvi, pagues uns pocs cèntims d’euro, només en el cas que algú s’hi interessi i cliqui l’anunci per anar al web de l'Hostal. Aquestes visites de pagament remenen el web: s'hi han interessat per alguna raó, hi consulten una mitjana de 9 pàgines.
  • Amb Adwords, no gastes mai més del compte perquè el que contractes és un pressupost diari màxim i assignes un cost màxim en cèntims per cada paraula clau que vulguis que faci aparèixer el teu anunci.


Per què escrivia que m'he sorprès pels resultats de la cerca Sant Jordi, aquest vespre, al Google? Perquè demà passat és Sant Jordi, i esperava una intensa disputa entre editorials per promoure les seves novetats més suculentes. No res. Com pots veure per les captures de pantalla d’aquí sota, només hi apareixia la novel·la infantil i juvenil La fúria del dimoni, primer volum de la saga Terra de dracs, una iniciativa editorial de Barcanova i La Salle. No puc saber si la iniciativa tindrà gaire èxit, però per una inversió mòdica el llibre obtindrà una bona promoció entre persones que potser busquen una idea per regalar algun llibre demà passat. A part, el web sobre el llibre, sense competència aparent, funciona prou bé: comença amb una animació no del tot impertinent, i té pàgines sobre els autors, la saga, sobre aquesta primera novel·la, un capítol de mostra i encara un bloc perquè els lectors hi deixin comentaris.




Repeteixo la cerca una vintena de vegades, per obtenir aparicions aleatòries dels Adwords. Algú més l’encerta? Sí: Interflora, Solorosas, Justflowers-bcn i El Corte Inglés. També hi apareixen un cercador de cases de turisme rural a Mallorca i un hotel de Calella. Cap altra editorial. No descarto que, per l’hora, les editorials hagin consumit el seu pressupost diari d’Adwords. Demà dimecres ho comprovaré i consignaré aquí mateix el que trobo repetint la mateixa cerca a primera hora del matí. AFEGIT DE DIMECRES: cap editorial, ni a primera hora ni al migdia, entre els resultats d'Adwords, fora de Barcanova amb La Salle.

I no esmento cap columna de Nielsen en aquest apunt? I tant que sí! N’hi ha dues que me l’han suggerit:
--

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Traduce / Translate

Comparteix Viuda de Pronet

Creative Commons License
El bloc de Viuda de Pronet es publica
sota una llicència Creative Commons 2.5

Add to Technorati Favorites