dimarts, 17 de març del 2009

Autoavalua la pàgina inicial del teu web

¬¬¬¬¬

A final de l'any 2003, Jakob Nielsen va publicar una columna titulada "The Ten Most Violated Homepage Design Guidelines", les 10 recomanacions que més s'infringeixen a la pàgina inicial dels webs. Quantes n'infringeix el teu web? Per il·lustrar l'apunt d'aquesta setmana, em fixaré en un cas real, triat a l'atzar: l'empresa Dico SL, distribuïdor de Bellosta i Reser-Ban al Principat, de Calldetenes (Osona). Al final de l'apunt, explico com he fet la tria.

Quines preguntes t'hauries de fer per autoavaluar la pàgina inicial del teu web? Com se'n surt Dico SL, de Calldetenes? De les 10 preguntes de Nielsen, en suprimeixo 2, una sobre el cercador i una altra sobre la cotització en borsa, perquè són pertinents per a webs de grans empreses.

  1. Deixes prou clar què ofereixes de valor als teus usuaris i com es diferencien els teus serveis dels dels teus competidors? Dico comença amb un Flash, música de fons, unes poques i vagues paraules en italià i imatges d'aixetes i aigua. Si esperes 30 segons o et saltes el Flash, arribes a una pàgina fixa que et fa pensar que es deu tractar del distribuïdor local d'un parell de marques d'aixetes i complements. Hi trobes també les dades de contacte de l'empresa. Un usuari que estigui fent una cerca per internet no li deurà donar gaires oportunitats a aquest web, si no és que ja buscava i coneix les marques distribuïdes per Dico.
  2. Utilitzes un disseny líquid, que s'ajusti a les preferències de configuració de pantalla de l'usuari? Dico no ho fa. Amb determinades configuracions, la pàgina es veu fatal. Atesa la seva activitat, és possible que alguns dels seus clients treballin amb plànols i, per tant, amb una configuració idònia per a pantalla gran. Llàstima!
  3. Fas servir colors diferents per distingir entre els enllaços visitats i els enllaços encara per visitar? Dico no ho fa. Això dificulta la navegació de l'usuari que visita el web per primer cop, o de l'usuari d'una certa edat, que també n'hi ha.
  4. Utilitzes recursos gràfics per mostrar contingut real i no solament per decorar? Dico mig compleix aquesta recomanació, amb la fotografia de l'aixeta de Bellosta. És impossible intuir, en canvi, que la marca Reser-Ban correspongui a un fabricant de mampares.
  5. Inclous una línia de text que sintetitzi què fa la teva empresa? Dico no ho fa pas, i tampoc intueixes com pots obtenir una mica més d'informació sobre l'empresa, al marge de les dades de contacte convencionals, per sort ben visibles.
  6. És fàcil incloure alguna novetat a la pàgina inicial del teu web? En el cas de Dico ho veig complicat.
  7. El títol de la finestra, inclou una descripció breu del web? No pas: s'hi repeteix l'adreça http://www.dicosl.com/. Mal negoci quan l'empresa apareixerà entre els resultats de Google. El client potencial no rebrà cap pista sobre l'activitat de Dico SL.
  8. Inclous un enllaç a la pàgina inicial des de la mateixa pàgina inicial? No cal, oi? Però moltes empreses hi cauen; Dico, també.
Quantes recomanacions complies? Dico, 1/2 de 8. Davant d'un client que ja els conegui o que busqui productes de les marques Bellosta o Reser-Ban, no tindran gaire problema. Ara: no els costaria gaire de complir totes vuit recomanacions, i més quan al darrere d'aquest web hi ha hagut un disseny atractiu i força competent. Amb uns petits ajustaments, el web de Dico SL podria ser més competitiu. Per cert, de recomanacions sobre la usabilitat de la pàgina inicial dels webs, Nielsen n'havia publicat 113 al seu llibre Homepage Usability: 50 Websites Deconstructed, del 2002. Si n'hi ha, de feina!

Com he triat l'empresa Dico SL, que m'ha servit per il·lustrar l'apunt d'aquesta setmana? L'he triat a l'atzar d'un directori, el Web a web del gencat (el web de la Generalitat de Catalunya). De les 24 categories que m'ofereix, hi he triat Habitatge, una activitat econòmica que he cregut que em portaria sobretot a webs d'empresa. Contenia 1.862 entrades en el moment de fer la consulta, i dels seus apartats he optat per Serveis per a la construcció i empreses auxiliars (amb 748 entrades). Descomptats dos subapartats menors, he generat un número a l'atzar entre els candidats possibles, entre l'1 i el 622, i en 188a posició m'ha aparegut l'empresa Dico SL, distribuïdor de Bellosta i Reser-Ban al Principat, de Calldetenes (Osona).

Per acabar, dues captures de pantalla del web d'exemple, la primera, durant el Flash, i la segona, al cap dels 30 segons d'espera:





--

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Traduce / Translate

Comparteix Viuda de Pronet

Creative Commons License
El bloc de Viuda de Pronet es publica
sota una llicència Creative Commons 2.5

Add to Technorati Favorites