dimecres, 4 de febrer del 2009

Què fa la gent al teu web?

¬¬¬¬¬

Fa un any, una ong que anomenaré Suport Jurídic Gratuït em va demanar que els donés un cop de mà. Tenien la sensació que el seu web no rutllava. Vaig veure que incomplia algunes recomanacions d'usabilitat bastant conegudes, que cometia alguns errors observats repetidament als tests amb usuaris reals.

Vaig preparar-los la llista de recomanacions per millorar el web. Això és a l'abast de qualsevol, només amb una mica de paciència per familiaritzar-te amb la literatura tècnica sobre usabilitat. Pots començar, per exemple:


Suport Jurídic Gratuït va posar-se a treballar en la implantació de les recomanacions. Ara: n'hi havia prou per fer que el web rutllés? Ja de bon començament vam intuir que no. Per això els vaig demanar que em proporcionessin dades sobre les visites que rebia el web. Em van dir que no en tenien! Més exacte: va resultar que no se les havien mirades mai, tot i que l'empresa que els allotjava el web els proporcionava, entre altres serveis, informes d'ús. Ens van ser molt útils, si bé t'aconsello que no et conformis amb informes d'aquesta mena des del moment que tens com a alternativa Google Analytics, una excel·lent eina gratuïta.

Les meves recomanacions d'usabilitat es van complementar amb l'anàlisi de les visites. Què hi vam trobar?

  • Que la presentació del fundador de l'ong s'utilitzava poc, i que gairebé no s'havien visitat ni la pàgina de la junta de govern ni l'organigrama, pàgines que penjaven de la presentació.
  • Que l'ong havia rebut un premi important en el seu sector, un reconeixement públic destacat, i aquesta informació, pel fet de penjar també de la presentació del fundador, es
    malbaratava: vam fer el canvi pertinent.
  • Que el més visitat eren les activitats i els tallers que organitzaven, amb l'al·licient que vam poder veure quantes visites al web havia acumulat cada esdeveniment i com es relacionaven amb l'assistència i les dates i els horaris.
  • Que l'assessorament en línia, organitzat en un índex i 8 pàgines, s'havia utilitzat poc, tot i haver-hi abocat diferents persones moltes hores de feina.
  • Que dins l'assessorament en línia destacaven de bon tros les visites a una pàgina de consells bàsics en cas d'impagament de pensió alimentària. Rebia més visites fins i tot que l'índex des del qual s'accedia a les 8 pàgines de consells. Com era possible? Com s'explicava? Vam saber veure que una ong molt més important havia inclòs aquella pàgina de Suport Jurídic Gratuït en una tria de recursos de referència en situació de divorci. Els internautes que arribaven directament des de l'altra ong consultaven la informació de la pàgina i majoritàriament sortien del web de Suport Jurídic.

Una sola dada, a vegades, ens pot proporcionar molta informació. L'èxit de la pàgina sobrecasos d'impagament de pensió alimentària (casos de divorci) ens va fer prendre tres decisions:

  • una de disseny, per reforçar que un internauta que accedís directament a aquella pàgina, des de Google o des d'una altra ong, tingués la temptació de continuar remenant el web de Suport Jurídic
  • una de promoció, amb un pla de treball per promoure aquell recurs del web
  • una de reescriptura, perquè vam tornar a redactar les altres 7 pàgines prenent com a model la pàgina que els havia preparat l'especialista sobre casos d'impagament de
    pensió alimentària.

--

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Traduce / Translate

Comparteix Viuda de Pronet

Creative Commons License
El bloc de Viuda de Pronet es publica
sota una llicència Creative Commons 2.5

Add to Technorati Favorites