dimecres, 18 de febrer del 2009

Al web, també les paraules s'han fet per entendre'ns

¬¬¬¬¬¬

"Les paraules s'han fet per entendre'ns, no per entendre-les". La frase és de Carles Riba --no la sé localitzar ara mateix. És una idea senzilla i profunda, amb múltiples implicacions, vàlida per a tota comunicació lingüística, aplicable també a internet. El disseny, la imatge són el primer que copsem d'un web. Un cop atrets, serà el contingut, a vegades les paraules que acaben de matisar i configurar aquest contingut, el que ens hi farà quedar uns segons més, clicar algun dels seus enllaços, obrir-ne una nova pàgina, explorar aquell web, tenir-lo en compte. Tot això no deixa de ser obvi, sembla més o menys versemblant. És una descripció esbiaixada de la nostra voraç manera de navegar per internet. Ara: i si algú afirmés que, a internet, primer de tot és la paraula?

Estrictament, al web, primer de tot és la paraula. La majoria de la gent comença la seva navegació per Google, oi? Escriuen la seva cerca a la caixa blanca, opten pel botó Cerca amb Google --més que no pas pel botó Segur que tinc sort, i què obtenen? Una llista de resultats: paraules i més paraules, títols i descripcions de pàgines. El primer que molta gent veurà del nostre web seran aquestes paraules, el títol d'alguna de les nostres pàgines, la descripció que vam donar de pressa i corrents, moltes vegades de manera negligent. És el que s'ha anomenat microcontingut: els títols, la metadada description, l'assumpte d'un missatge de correu.

Llegim, per exemple, Nielsen, "Microcontent: How to Write Headlines, Page Title, and Subject Lines", una perla del 1998 . Quines són algunes de les seves recomanacions?


  • Explica clarament en el títol el contingut de la pàgina o el missatge
  • Escriu de forma planera, sense jocs de paraules ni al·lusions que no s'entendran quan apareixeran aïllats de context
  • No hi posis cap esquer, perquè empipa haver de picar per saber de què anirà el contingut que proposes --Nielsen ja ens deia, l'any 1998, que la gent estava cremada.

Refer el teu web pot implicar redissenyar-lo i també reescriure'l. Hi ha empreses especialitzades, que treballen a fons el disseny i es preocupen dels textos. Per exemple, l'empresa de la Bernadette Farriol, la primera persona que ha deixat un comentari en aquest bloc, i l'Antonio Vicién: Enraona. L'efectivitat del seu web i la qualitat dels seus textos em persuadeixen que poden ser capaços de fer-te un web que funcioni. Si n'hagués de fer un, és una de les empreses que miraria si estan disponibles.

--

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Traduce / Translate

Comparteix Viuda de Pronet

Creative Commons License
El bloc de Viuda de Pronet es publica
sota una llicència Creative Commons 2.5

Add to Technorati Favorites